Droga smoka - podstawy mentalnego Kung Fu
Mentalne Kung Fu to zestaw narzędzi, który pozwala nam
uzyskać przewagę nad przeciwnikiem – zostać zwycięzcą pojedynku lub wyjść
obronną ręką ze starcia. Dziś przedstawię Ci podstawowe narzędzia i techniki,
dzięki którym łatwiej będzie Ci uzyskać pożądany rezultat pojedynku lub
zapobiec wykonywania czynności, której w normalnych byś najzwyczajniej się nie podjął.
Rozgrzewka
Jak dobrze wiesz w życiu są tylko dwie pewne rzeczy: śmierć
i podatki, reszta jest zmienna i zależy od wielu czynników. Stosowanie tych
narzędzi zwiększa prawdopodobieństwo uzyskania zwycięstwa, jednak bądź świadom,
że niczego nie gwarantuje.
Każde narzędzie ma swoje zastosowanie, należy wybrać
odpowiednie z nich lub właściwą ich kombinację.
Nie będzie to raczej dla Ciebie niespodzianką, ale Twój mózg
jest leniwy – najzwyczajniej w świecie, nie lubi się przemęczać tak jak każdy z
nas. W czasach ogromnego natłoku informacji nie ma czasu na indywidualne
rozpatrywanie każdej sytuacji, w tym celu wprowadził uproszczenia. Na podstawię
jednej informacji, bodźca uruchamia swoisty mechanizm reakcji. Techniki
mentalnego Kung Fu opierają się właśnie na tych reakcjach.
Przykładem takiego automatyzmu jest efekt aureoli – na
podstawie jednej cechy zakładamy, że ta osoba posiada również szereg innych.
Zakładamy że skoro osoba jest ładna to musi być również towarzyska, pewna
siebie, a przy tym naiwna.
Kamuflaż
W tradycyjnej walce kamuflaż stosujemy, aby możliwie jak
najdłużej pozostać niezauważonym przez przeciwnika. Pewnie wydaje Ci się, że
chodzi o zaskoczenie przeciwnika – nie da się ukryć, że jest to również istotny
element potyczki, jednak nie na tym rodzaju kamuflażu polega ta technika.
Celem mentalnego kamuflażu jest upodobnienie się do naszego
przeciwnika. Lubimy to co jest do nas podobne. Jeżeli przewidujesz spotkanie z
danym przeciwnikiem ubierz się do niego podobnie. Możesz również przeprowadzić
szybki wywiad z rozmówcą, zwykłe pytanie o zainteresowania pozwoli na
znalezienie wspólnego tematu do rozmowy.
Jednak musisz pamiętać, że fałsz może zostać szybko wykryty.
Jeżeli przybierzesz maskę fana tego samego zespołu piłkarskiego to możesz się
szybko pogrążyć nie znając składu zespołu lub wyniku poprzedniego meczu.
Czarny pas
Czarny pas jest symbolem wiedzy, siły oraz statusu – jednak
powinieneś wiedzieć, że w nie każdej sytuacji ubranie kimono i czarnego pasa
jest odpowiednie. Na szczęście nie jest on jedynym atrybutem władzy, symbolem
Twojej siły może być również inny element ubioru, dobra opinia czy drogi
samochód.
Atrybut siły może spowodować, że spanikowany przeciwnik nie
podejmie dyskusji ani walki. Przeważnie nie musisz nawet mieć tej siły – jednak
dzięki posiadaniu czarnego pasa przeciwnik założy, że jesteś mistrzem sztuk
walki i nawet nie podejmie walki.
Jest to według chińskiej myśli idealny sposób wygrania
wojny. Doprowadzić do kapitulacji przeciwnika, zanim rozpocznie się pierwsza
bitwa.
Gambit
Gambit to taktyka znana dobrym szachistom – jest to sposób
rozpoczęcia partii, który polega na tym że dzięki poświęceniu jednej figury
(najczęściej pionka) uzyskujemy lepszą pozycje na szachownicy. W przypadku
mentalnego gambitu nie poświęcamy dosłownie figury, technika ta w uproszczeniu,
polega na tym, że żeby wyjąć, musisz najpierw wsadzić. Nie, nie wiesz co mam na
myśli!
Technika ta jest szczególnie skuteczna na początku
znajomości, nie warto jej stosować na dobrych znajomych czy rodzinie, sprowadza
się do tego, że wyświadczamy niewielką przysługę naszemu przeciwnikowi. Nikt
nie lubi być komuś dłużny, aby pozbyć się tego nieprzyjemnego uczucia ta pod wpływem
chwili osoba, której wyświadczyliśmy niewielką przysługę może się zgodzić na
znacznie większą prośbę.
Daj palec, a potem weź całą rękę… nogę też!
Biały kruk
Biały kruk jest cenny bo jest rzadki? Czy jest rzadki i
dlatego jest cenny? Moim zdaniem to droga dwukierunkowa – w tej technice możesz
wykorzystać tą zależność. Spraw wrażenie, że to co oferujesz jest cenne lub
rzadkie.
Co jeszcze zwiększą atrakcyjność białego kruka? To że w
każdej chwili może odlecieć. Niech Twoja propozycja będzie ograniczona czasowo
lub dostępna tylko dla wybranych. Jak jeszcze bardziej zwiększyć atrakcyjność
białego kruka? Poprzez wzbudzenie świadomości, że inni ludzie też go szukają.
Uwaga! Oferta ograniczona czasowo do dnia X lub do
wyczerpania zapasów.
Często w dużych sklepach sieciowych stajemy się ofiarą
techniki białego kruka.
Prowokacja
W tej technice wykorzystujemy to, że większości ludzi zależy
na zachowaniu dobrej twarzy. W jaki sposób łatwo ją stracić? Wystarczy, że
sprowokujesz tę osobę, aby powiedziała „A”, a następnie stworzysz sytuację, w
której chce powinna powiedzieć „BC”
Najłatwiej zobrazuje to mały przykład:
-„Nie wiem jak dla Pani, ale dla mnie bezpieczeństwo moich dzieci jest
najważniejsze.”
-„Uważam dokładnie tak samo jak Pan, bezpieczeństwo mojej
rodziny przede wszystkim.”
-„Chciałbym Pani teraz pokazać nowy model naszego samochodu…
jest on ble, ble, ble, ble, ble mało tego, według wyników najnowszych badań
jest to również najbezpieczniejszy samochód. A na bezpieczeństwie nie wolno
oszczędzać.”
Mała zgoda prowadzi do wielkich zmian.
Inną odmianą techniki prowokacji jest wymuszenie na
przeciwniku jak największego zaangażowania w dane przedsięwzięcie – im więcej
wysiłku tym bardziej nie będzie chciał, by poszły one na marne.
Zmasowany atak
Zapomnij o bitwie pod Termopilami (tej stoczonej pod
przywództwem Leonidasa). Potęga tkwi w liczbach. Tylko jakich? Chodzi o
liczbę osób, które zgodziło się zrobić wcześniej to samo, o co teraz
walczysz. Jeżeli wielu ludzi zdecydowało się na spełnienie Twojego żądania,
którym może być zakup danego produktu lub usługi to dlaczego ten klient miałby
uważać, że ten produkt jest zły?
Częściej niż byśmy chcieli, robimy coś tylko dlatego że inny
zrobili to samo podobnej sytuacji.
Wierzchołek góry
lodowej
Ten wpis to dopiero początek umysłowego kung-fu, każdą
technikę dokładniej opiszę w następnych wpisach. W tym przedstawiłem Tobie
podstawowe mechanizmy działania danych sztuczek, czytając każdą z nich powinny
wydać się Tobie oczywiste – jednak taką wiedzę warto usystematyzować i zebrać w
jednym miejscu.
Nie odkrywam koła na nowo. Powyższe zasady umysłowego
kung-fu zostały opracowane przez światowy autorytet w dziedzinie perswazji i
wywierania wpływu, profesora psychologii Roberta Cialdini’ego. Ja jedynie
ubieram je w nowe szaty i dorzucam swoje przysłowiowe trzy grosze.